BIP

 

DOMOWY ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ

Zestaw ćwiczeń na tydzień 29-30.06 - POBIERZ


Zestaw ćwiczeń na tydzień 22-26.06 - POBIERZ


Zestaw ćwiczeń na tydzień 15-19.06 - POBIERZ


Zestaw ćwiczeń na tydzień 8-12.06 - POBIERZ


Zestaw ćwiczeń na tydzień 1-5.06 - POBIERZ


Zestaw ćwiczeń na tydzień 25-29.05 - POBIERZ


Zestaw ćwiczeń na tydzień 18-22.05 - POBIERZ


Zestaw ćwiczeń na tydzień 11-15.05 - POBIERZ


Zestaw ćwiczeń na tydzień 4-8.05 - POBIERZ


Zestaw ćwiczeń na tydzień 27-30.04 - POBIERZ


Zestaw ćwiczeń na tydzień 20-24.04 - POBIERZ


Zestaw ćwiczeń na tydzień 14-17.04 - POBIERZ


Zestaw ćwiczeń na tydzień 6-10.04 - POBIERZ


 

ZESTAW NR 2

CELE GŁÓWNE

Dla dziecka:

  • profilaktyka i korekcja wad postawy,
  • tworzenie poczucia bezpieczeństwa fizycznego i emocjonalnego w kontakcie z dorosłym.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
  • wyrabianie nawyku prawidłowej postawy,
  • znajomość i kontrola własnego ciała,
  • poprawa sprawności fizycznej ogólnej,
  • zwiększenie ruchomości w stawach,
  • wzmacnianie siły mięśniowej,
FORMY:

grupowa, w parach rodzic – dziecko.

METODY PRACY:
  • warsztatowa,
  • oglądowa – pokaz, demonstracja,
  • słowna – rozmowa, objaśnienia,
  • zadaniowa – zadań stawianych dziecku,
POMOCE:

zabawki np. maskotki, półkule sensoryczne, karimaty, koc.

ZESTAW ĆWICZEŃ:

Zabawa nr 1 „Strażak”

Potrzebne pomoce: 10 zabawek

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Przekazuje sobie różne przedmioty za plecami, w taki sposób, że lewa ręka podaje przedmiot od góry zza lewego barku i za plecami do prawej ręki, która chwyta ten przedmiot od dołu. Po np. 10 zabawkach, zamiana rąk.

Cel ćwiczenia: Podczas zabawy wzmacniane są mięśnie ściągające łopatki, rozciągane są mięśnie piersiowe, poprawiana jest ruchomość stawów ramiennych.

Propozycja fabuły: W domu zabawek wybuchł ogromny pożar! Jesteś strażakiem/czką i tylko Ty możesz je uratować. Ponieważ dach się zawalił, jest tylko jedna droga ewakuacyjna: z tyłu za Twoimi plecami! Usiądź w siadzie skrzyżnym, chwyć zabawkę do jednej ręki i podaj ją od góry za barkiem do drugiej ręki, która będzie po nią sięgała od dołu, za plecami. Bardzo dobrze! Teraz uratuj kolejną osobę.

Zabawa nr 2 „Zaklęcia”

Potrzebne pomoce: Jedna zabawka

Dziecko leży na plecach i trzyma za kostki stojącego za nim rodzica. Ma uniesione wysoko nogi, a maskotka trzymana przez rodzica spycha je. Dziecko jej na to nie pozwala i zaraz wraca nogami do pozycji wyjściowej.

Cel ćwiczenia: Podczas zabawy wzmacniane są mięśnie brzucha oraz kończyn dolnych.

Propozycja fabuły: Ta zabawka to czarownica, która chce rzucić zaklęcie na Twoje nogi, żeby opadły na ziemię. Zobaczymy kto z Was ma większą moc. Zabawka będzie próbowała zepchnąć Twoje nogi na ziemię, ale Ty jej na to nie pozwalaj. Jeśli jej się uda, szybko wracaj nogami z powrotem na miejsce. Rodzic „mówi” zabawką np. „Czary mary hokus o niechaj nogi pójdą na dół” i popycha je na dół, a dziecko z powrotem podnosi nogi do poprzedniej pozycji.

Zabawa nr 3 „Trampolina wodna”

Potrzebne pomoce: 10 zabawek

Dziecko leży na brzuchu. Ma uniesione, wyprostowane, złączone ręce, na które wskakują po kolei zabawki. Rodzic delikatnie „skacze zabawką” po rękach dziecka.

Cel ćwiczenia: Podczas zabawy wzmacniane są mięśnie prostownika grzbietu odcinka piersiowego kręgosłupa, odcinka szyjnego oraz ramion.

Propozycja fabuły: Twoje zabawki uwielbiają skakać do wody z trampoliny. Niestety ich trampolina zepsuła się i jest im teraz bardzo smutno. Może Ty zastąpisz im ich ukochaną trampolinę? Maskotki proszą: „Prosimy, tak bardzo chcemy wskakiwać do wody z trampoliny!”. Połóż się na brzuchu, wyciągnij i złącz ręce – to będzie właśnie ich trampolina. Uwaga skaczą! Rodzic porusza maskotką, która biegnie po plecach i głowie dziecka, wskakuje na „trampolinę”, chwilę po niej skacze – dziecko sztywno trzyma uniesione i wyprostowane ręce – aż w końcu wskakuje do wody.

Zabawa nr 4 „Tunel”

Potrzebne pomoce: 10 zabawek

Dziecko kładzie się na plecach, ugina nogi w kolanach, stopy kładzie na ziemi i unosi wysoko pośladki. Obok niego leży np. 10 samochodów/zabawek, które umieszcza pod swoimi plecami/przeprowadza je na drugą stronę.

Cel ćwiczenia: Podczas zabawy wzmacniane są mięśnie pośladkowe i mięśnie brzucha.

Propozycja fabuły: Maskotki muszą dostać się do wesołego miasteczka. Nie mogą jednak przejść na drugą stronę bardzo ruchliwej ulicy. Może mogłyby przejść jakimś przejściem podziemnym? Stwórz dla nich tunel pod którym będą mogły przedostać się i przeprowadź je na drugą stronę. Połóż się na plecach, ugnij nogi w kolanach i podnieś wysoko pośladki do góry. Bardzo dobrze! Teraz przeprowadź pod sobą zabawki na drugą stronę ulicy.

Zabawa nr 5 „Wyrzutnia”

Potrzebne pomoce: 10 zabawek

Dziecko siedzi z nogami ugiętymi, między stopami trzyma maskotkę, ręce oparte z tyłu za plecami. Dziecko wyrzuca maskotkę wysoko w górę. Przed wyrzutem rodzic sprawdza, czy zabawka jest bezpiecznie zapięta – próbuje wyjąć zabawkę ze stóp dziecka, ale ono mu na to nie pozwala (lekko „siłuje” się z dzieckiem, pozwalając mu wygrać). Zabawka powinna być przytrzymywana między podeszwami stóp, a nie pomiędzy ich przyśrodkowymi krawędziami (czyli stopy powinny być skręcone do siebie).

Cel ćwiczenia: Podczas zabawy wzmacniane są mięśnie przeciwdziałające płaskostopiu. Im bardziej dziecko będzie skręcało do siebie stopy (przytrzymywało zabawkę podeszwowymi stronami stóp), tym bardziej będzie angażowało mięśnie przeciwdziałające koślawości stóp. Wzmacniane są też mięśnie brzucha.

Propozycja fabuły: Twoje zabawki jadą na wakacje lub urodziny itp., ale za późno wyszły z domu i mogą teraz spóźnić się na pociąg/samolot. Szybko chwyć je między stopami i rzuć do mnie. Może jeszcze zdążą! Żeby rzut się udał, stopy muszą być do siebie skręcone– przytrzymuj zabawkę podeszwami stóp, a nie ich bokami. Muszę tylko sprawdzić, czy na pewno mocno je trzymasz. Będę próbował/a wyjąć je z Twoich stóp, ale Ty mi na to nie pozwalaj. Bardzo dobrze. Teraz wyrzuć zabawkę wysoko w górę.

Zabawa nr 6 „Taki ciężki”

Potrzebne pomoce: 10 zabawek

Dziecko stoi w lekkim rozkroku wykonuje skłon tułowia w przód zginając stawy kolanowe na zewnątrz tak aby kolana się nie stykały. Podnosi zabawką z podłogi i wrzuca ją do pojemnika lub obręczy.

Cel ćwiczenia: wzmacnianie mięśni kończyn dolnych, przeciwdziałanie koślawości kolan.

Propozycja fabuły: Zabawki są bardzo ciężkie, chyba za dużo zjadły kolacji a chce im się spać. Pomóż ich położyć do łóżka każdego z osobna bo zapada już noc. Stań w lekkim rozkroku, kucnij i podnieś zabawkę.

Zabawa nr 7 „Samolot”

Potrzebne pomoce: 5 zabawek

Stanie w lekkim rozkroku przed dzieckiem leżą krążki lub zabawki ułożone w pół kole. Jedna kończyna w osi odpowiednio staw biodrowy, kolanowy i skokowy. Kolano w lekkim ugięciu ustabilizowane przez ręką rodzica, natomiast druga noga wykonuje ruchy w przód, w bok, w tył dotykając przedmiotów leżących na ziemi. Zmiana nóg.

Cel ćwiczenia: wzmacnianie mięśni kończyn dolnych, przeciwdziałanie koślawości kolan.

Propozycja fabuły: Nogi to samoloty, które latają nad kolorowymi wyspami, jedna noga zostaje na lotnisku (samolot) a druga lata na różne wyspy znajdujące się na ziemi. Ląduje na wyspie z przodu, z boku, z tyłu i wraca na lotnisko lub ląduje na wyspie niebieskiej, zielonej itp.

Opracował: Bartosz Maciocha


ZESTAW NR1

DOMOWY ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ

Ćwiczenia gimnastyki korekcyjnej mają na celu:

  • kształtować odruch prawidłowej postawy ciała u dziecka
  • oddziaływać na poszczególne grupy mięśniowe w celu likwidacji nieprawidłowego napięcia mięśniowego. Ta likwidacja polega na rozciągnięciu nadmiernie napiętych mięśni i wzmocnieniu mięśni osłabionych. Wzmocnienie mięśni osłabionych musi odbywać się po uprzednim skorygowaniu wszystkich składowych postawy: ustawienia głowy, barków, brzucha, miednicy, nóg itd.
  • stworzyć możliwość utrzymania poprawnej pozycji w trakcie trwania całej zabawy czy gry ruchowej,
  • przyjąć odciążeniu kręgosłupa od ucisku osiowego – większość ćwiczeń musi być wykonana w pozycjach niskich: w leżeniu, pełzaniu, ślizgach, na czworakach.

 

Zestaw ćwiczeń do wykonania w domu(dla dziecka z rodzicem):

 

1. „Pływanie żabką”- leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone. Na sygnał dziecko unosi ręce i głowę nad podłogę, wykonuje rękoma ruchy jak przy pływaniu żabką: energicznie wyciąga ręce jak najdalej w przód, następnie przenosi w bok i uginając ręce ściąga je w „skrzydełka”.

2. „Popatrz przez obręcz”– leżenie przodem nogami wyprostowanymi i złączonymi, w dłoniach obręcz (kółko z papieru, albo talerzyk plastikowy), na hasło dziecko unosi ręce z obręczą nad podłogę i patrzy przez nią na rodzica. Na hasło „odpocznij” dziecko kładzie obręcz na podłodze.

3. „Rybki w stawie”– leżenie przodem na kocyku z nogami wyprostowanymi i złączonymi, ręce ugięte w łokciach i oparte o podłogę, palce rąk skierowane do środka. Na hasło dziecko odpycha się dłońmi od podłogi i ślizga się po podłodze.

4. „Kwiatek rośnie”– siad skrzyżny, tułów pochylony do przodu, dłonie na podłodze. Na hasło „kwiatek rośnie” dziecko powoli prostuje tułów i wyciąga ręce w górę jak najwyżej. Na hasło „kwiatek więdnie” dziecko powoli wraca do pozycji wyjściowej.

5. „Zdmuchnij świeczkę”– siad skrzyżny z rękami ułożonymi w „skrzydełka”, dłonie zaciśnięte w pięści a jeden palec wyprostowany i skierowany do góry jest „zapaloną świeczką”. Na sygnał dziecko obraca głowę w lewo i „zdmuchuje” lewą „świeczkę”. następnie skręcają głowę w prawo i zdmuchuje prawą „świeczkę”. Na hasło „zapal świeczkę” dziecko prostuje po jednym palcu każdej dłoni.

6. „Budowanie domu”– siad skrzyżny z dłońmi na kolanach, plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę, na hasło „budujemy dom” dziecko przenosi ręce w skrzydełka, następnie przenosi prawą ręką w górę i ustawia dłoń równolegle do podłogi. Tak samo ustawia lewą rękę ale z dłonią nad dłonią prawą, przenosi prawą dłoń nad lewą itd. Budujemy tyle pięter aż dziecko maksymalnie wyciągnie ręce w górę. Wówczas rodzic podaje hasło „budujmy dach” – dziecko wyciąga dłonie w górę i łączy palce prawej i lewej dłoni tworząc „dach” nad zbudowanym domem.

7. „Koziołek bodzie”– klęk podparty. na sygnał „Koziołek bodzie” dziecko opuszcza nisko głowę, a następnie odrzuca ją w górę wyciągając jednocześnie w przód – naśladują bodącego koziołka. na hasło „koziołek odpoczywa” dziecko wraca do pozycji wyjściowej.

8. „Bicie brawa stopami”– siad na podłodze, kolana skręcone na zewnątrz, podeszwy stóp skierowane jedna do drugiej. Na hasło dziecko unosi stopy nad podłogę uderzając jedną o drugą. Na hasło „stopy odpoczywają” – dziecko wraca do pozycji wyjściowej.

9. „Baletnica”– dziecko siedzi na krześle, czubki palców dotykają podłogi, pięty uniesione. Na sygnał dziecko przestawia kolejno stopy do przodu, do tyłu i w bok – imitując kroki baletnicy chodzącej na palcach.

10. „Skarpetka”– dzieci na krzesełkach. Na sygnał dziecko za pomocą palców stopy przeciwnej stara się zdjąć skarpetkę z jednej nogi, a następnie z drugiej nogi.

 

Opracował: Bartosz Maciocha

 

22 728 15 09

t@p3piastow.pl

05-820 Piastów
ul. Godebskiego 21

Przedszkole Miejskie nr 3 w Piastowie
z oddziałami integracyjnymi

Jesteśmy w katalogu: Przedszkola
× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.