Oddziały integracyjne w naszej placówce
Regulamin przyjęć dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych do oddziałów integracyjnych w Przedszkolu Miejskim nr 3
Podstawa prawna:
Rozporządzenie MEN z dnia 20.02.2009 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół i przedszkoli publicznych, rozporządzenia z 17.11.2010 r. w sprawie warunków kształcenia, wychowania, opieki w przedszkolach integracyjnych, rozporządzenie z dnia 9.02.2007 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola.
- Do oddziałów integracyjnych Przedszkola Miejskiego nr 3, dzieci niepełnosprawne przyjmowane są zgodnie z zasadami Regulaminu Rekrutacji Dzieci do Przedszkoli prowadzonych przez Miasto Piastów oraz zasadami określonymi w statucie przedszkola.
- Przyjęcia odbywają się na podstawie przedłożonych dokumentów;
- Orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej o wskazaniu do edukacji w przedszkolu integracyjnym.
- Opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej o wczesnym wspomaganiu,
- Karty zgłoszenia dziecka do przedszkola.
- Do oddziału integracyjnego przyjmuje się od 15 do 20 wychowanków, w tym 3 – 5 niepełnosprawnych.
- Do oddziału integracyjnego kwalifikowane są dzieci o następujących rodzajach niepełnosprawności:
- z zespołem Downa lub innymi chorobami genetycznymi,
- z mózgowym porażeniem dziecięcym,
- z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i umiarkowanym,
d.z zaburzeniami narządów ruchu,
- z opóźnionym lub nieharmonijnym rozwojem,
- z zaburzeniami emocjonalnymi i zachowania, w tym autystyczne,
- z zespołem Aspergera,
- z ADHD
- z chorobami przewlekłymi ( cukrzyca, wady serca, padaczka, choroby nowotworowe…)
- dzieci niedowidzące i niedosłyszące.
- Przy naborze dzieci niepełnosprawnych do oddziału integracyjnego kierujemy się ich wiekiem rozwojowym a nie metrykalnym. Uwzględnia się przy tym odpowiednią ich liczbę, jak i specyfikę oraz głębokość zaburzeń.
- Głębokość zaburzeń jest istotnym czynnikiem decydującym ostatecznie o przyjęciu dziecka do grupy, ponieważ nie tyle rodzaj niepełnosprawności, co głębokość zaburzeń decyduje o efektywności funkcjonowania wychowania integracyjnego.
- Decyzja o przyjęciu dziecka niepełnosprawnego do przedszkola odbywa się etapowo:
- a) I Etap:
- analiza dokumentacji dziecka – wymagana jest dokumentacja medyczna dotycząca rodzaju niepełnosprawności, orzeczenie z poradni psychologiczno – pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinia z poradni psychologiczno – pedagogicznej o wczesnym wspomaganiu,dokumentacja medyczna stwierdzająca chorobę przewlekłą,
- rozmowa z rodzicami i z dzieckiem,
- obserwacja dziecka w różnych sytuacjach.
- II Etap:
- próbne włączenie dziecka do grupy.
- ciągła obserwacja.
- W szczególnych przypadkach zespół d.s integracji może podjąć decyzje o przyjęciu dziecka z dysfunkcjami na okres próbny ( 3 miesiące), po czym podjąć decyzje o przyjęciu dziecka na cały rok.
- Do jednej grupy przyjmowane są dzieci o zróżnicowanych zaburzeniach rozwojowych.
- Istotne jest osiągnięcie przez dziecko niepełnosprawne takiego stopnia samodzielności i rozwoju społeczno-emocjonalnego, który umożliwia współpracę z innymi dziećmi i nauczycielami.
- Czas pobytu dzieci niepełnosprawnych w przedszkolu ustalany jest indywidualnie z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dziecka oraz dobra innych dzieci.
- W związku z ich mniejszą wydolnością psychofizyczną dzieci niepełnosprawne mają skrócony czas pobytu w przedszkolu do 5 godzin, z możliwością wydłużenia lub skrócenia go według wskazań zespołu do spraw integracji.
- Przyjmowanie dzieci zdrowych odbywa się przez podział grupy adekwatnie do wieku dziecka.
- Przedszkole może odmówić przyjęcia dziecka z głębokimi dysfunkcjami, upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i głębokim, dla których bardziej odpowiednie są placówki specjalne,
- Zespół do spraw integracji składa się z:
- Dyrektora przedszkola ,
- Specjalistów,
- Nauczycieli wspierających zatrudnionych w oddziałach integracyjnych,
- Nauczycieli wychowania przedszkolnego zatrudnionych w oddziałach integracyjnych,
- Zespół d.s integracji bierze udział w posiedzeniu Komisji Rekrutacyjnej, dokonującej naboru dzieci do oddziałów integracyjnych.
„Dziecko jest chodzącym cudem, jedynym,
wyjątkowym i niezastąpionym”
(Phil Bosmans)
„PO PROSTU RAZEM”- INTEGRACJA
W naszym przedszkolu są 2 grupy integracyjne. Zostały one zorganizowane jako odpowiedź na potrzeby rodziców dzieci niepełnosprawnych z naszego miasta. Dzieci zdrowe i niepełnosprawne są u nas PO PROSTU RAZEM. Integracja nie jest jednostronnym procesem, w którym dzieci niepełnosprawne zostają włączone do grupy dzieci zdrowych lecz jest to proces obustronny. Każdy od każdego czegoś się uczy. Każdy musi znaleźć swoje miejsce w grupie i poradzić sobie z trudnościami. Integrację realizujemy jako formę współistnienia – wspólnej zabawy, nauki, wychowania i pomocy.
Praca w tych grupach opiera się, tak jak i w innych grupach na Programie Wychowania Przedszkolnego. Grupy integracyjne są mniej liczne (od 18 do 20 dzieci), w tym od 3-5 dzieci niepełnosprawnych.
Do naszej placówki przyjmowane są dzieci:
* upośledzone w stopniu lekkim i umiarkowanym, nie zagrażające swym zachowaniem, bezpieczeństwu swojemu i innych dzieci,
*z zaburzeniami emocjonalnymi,
*z zespołem Downa lub innymi chorobami genetycznymi,
*z opóźnionym lub nieharmonijnym rozwojem,
*z dziecięcym porażeniem mózgowym
*z zaburzeniami somatycznymi lub metabolicznymi (np.: fenyloketonuria, padaczka, wada serca, cukrzyca, itp.).
Pozostałe dzieci (zdrowe) muszą spełniać wysoko postawione wymagania:
*nie sprawiać problemów wychowawczych i dydaktycznych,
*być dojrzałe emocjonalnie.
Zakwalifikowanie się do grupy integracyjnej to dla dziecka zdrowego wielki zaszczyt.
W grupie integracyjnej pracuje 2 nauczycieli wychowania przedszkolnego i 1 pedagog specjalny który wspomaga zarówno dzieci niepełnosprawne jak i dzieci zdrowe lub pomoc nauczyciela. Pedagog specjalny prowadzi dodatkowo z dziećmi niepełnosprawnymi, poza pracą w grupie, indywidualne zajęcia terapeutyczne, kompensacyjne i rewalidacyjne.
Każde dziecko niepełnosprawne funkcjonuje w oparciu o indywidualny program pracy opracowany przez pedagoga specjalnego we współpracy z nauczycielami wychowania przedszkolnego, psychologiem i logopedą. Jest on dostosowany do możliwości, zainteresowań oraz potrzeb dziecka. Dzieci zdrowe w grupie integracyjnej realizują takie same treści programowe jak dzieci w pozostałych grupach, wzbogacone o zagadnienia związane z integracją.
Metody pracy w grupie integracyjnej:
*Metoda Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona
*Pedagogika Zabawy (Klanza)
*Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
*Metoda Kinezjologii Edukacyjnej D. Dziamskiej
*Metoda M. Ch. Knillów
*Metoda Dobrego Startu
*Metoda Malowania Dziesięcioma Palcami
*Metoda Porannego Kręgu (stymulacja polisensoryczna)
*Metoda Symboli Dźwięków (muzykoterapia)
*arteterapia
*Bajkoterapia
*muzykoterapia,
*Dogoterapia
*felinoterapia
ZALETY INTEGRACJI
DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNE obserwując na co dzień pełnosprawnych rówieśników:
*zapominają o swoich ułomnościach,
*nabierają większej pewności siebie,
*odnajdują swoje miejsce w środowisku,
*uczą się odważniej patrzeć na świat,
*nawiązują kontakty społeczne
DZIECI ZDROWE przebywając z niepełnosprawnymi kolegami uczą się:
*większej tolerancji wobec innych,
*akceptacji odmienności,
*odpowiedzialności i życzliwości,
*otwartości na problemy innych,
*opiekuńczości,
*troski o innych.
Dyrektor Przedszkola nr 3
Danuta Rusak
Integratio – scalanie, tworzenie całości, zespolenie się; w rozumieniu społecznym to proces scalania, zespalania się zachodzący w społeczeństwie, wyrażający się częstością kontaktów, ich intensywnością oraz wspólnotą ideową.
Cele oddziałów integracyjnych:
- Integracja dzieci niepełnosprawnych i dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- Diagnozowanie potrzeb każdego dziecka,
- Kształtowanie umiejętności współpracy dzieci o różnych możliwościach i potrzebach,
- Nabywanie umiejętności interpersonalnych przydatnych w dorosłym życiu ( tolerancja, empatia, umiejętność współdziałania, chęć niesienia pomocy, ufność, zaradność, wiara w to, że wszyscy ludzie mają takie same prawa),
- Umożliwienie dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi rozwoju społecznego oraz zdobycia wiedzy i umiejętności wspólnie z rówieśnikami,
- Umożliwienie dzieciom nauki dostosowanej do tempa i możliwości ich rozwoju w pobliżu miejsca zamieszkania,
- Ograniczenie nauczania indywidualnego w domu tylko do wyjątkowych przypadków,
- Uzyskiwanie przez rodziców uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych wsparcia, pomocy oraz specjalistycznych porad.
Integracja dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z ich rówieśnikami to naturalny sposób kreowania postaw tolerancji. Dzieci wzrastają i wychowują się w przeświadczeniu o tym, że choć ludzie różnią się między sobą, to nic nie stoi na przeszkodzie ich wspólnej zabawie i nauce. Stają się bardziej samodzielne, uczą się pozytywnych form zachowań, dobrej komunikacji, przyjaźni ze sobą.
Praca w grupach integracyjnych opiera się na:
– wczesnej, wszechstronnej diagnozie odchyleń od normy rozwojowej,
– akceptacji.
– pomocy,
– indywidualizacji pracy,
– specjalistycznej pomocy i terapii,
– współpracy z rodziną,
– wykorzystywania różnorodnych pomocy dydaktycznych,
– łączenia teorii z praktyką,
– Utrwalania zdobytych wiadomości i umiejętności,
– motywowania i aktywizowania do dalszej pracy ( pochwały, nagrody…..)
Organizacja oddziałów integracyjnych:
- Liczba dzieci w oddziale integracyjnym wynosi do 20 w tym 5 – ro dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dla dzieci z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi od 2 do 4. W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego przedszkole, liczba dzieci w oddziale może być niższa od liczby określonej powyżej.
- W oddziale integracyjnym pracuje : dwóch nauczycieli wychowania przedszkolnego, nauczyciel wspierający ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym lub pomoc nauczyciela,
- Nauczyciele w równym stopniu odpowiedzialni są za postępy dzieci.
- Wszystkie dzieci w oddziałach integracyjnych realizują podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych opracowuje się Wielospecjalistyczną Ocenę Funkcjonowania Dziecka a na jej podstawie Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny zgodny z zaleceniami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
- IPET przygotowuje zespół d.s integracji ( powołuje dyrektor) – konkretnie dla danego dziecka zespół nauczycieli pracujących z tym dzieckiem,
- IPET opracowany jest na dany etap edukacyjny,
- IPET należy przygotować do 30 września na dany rok szkolny,
- IPET przekazuje się do wiadomości rodzicom dzieci, którzy po zapoznaniu się z nimi, potwierdzają ten fakt własnoręcznym podpisem,
- Nauczyciele pracujący w grupach integracyjnych przygotowują różnorodne pomoce wspomagające proces dydaktyczny,
- Dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych organizuje się:
- Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne ( terapia pedagogiczna),
- Zajęcia rewalidacyjne,
- Terapię pedagogiczną,
- Terapię psychologiczną,
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczną,
- W grupie integracyjnej pracuje dwóch nauczycieli, którzy jednocześnie prowadzą zajęcia ze wszystkimi dziećmi – jeden jest nauczycielem prowadzącym a drugi wspomaga dzieci wymagające pomocy. W celu jak najlepszego poznania wszystkich dzieci funkcje te mogą być sprawowane wymiennie. Stała współpraca dwóch pedagogów w oddziale integracyjnym i liczebność oddziałów pozwala na pełną indywidualizację pracy dydaktyczno – wychowawczej, dostosowanie treści programowych do możliwości dzieci, stopniowanie trudności oraz stosowanie ciekawych metod aktywizujących i form pracy w grupach.
Zakres obowiązków nauczycieli oddziałów integracyjnych:
- Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranego programu pracy,
- Znajomość dysfunkcji dzieci,
- Opracowanie Wielospecjalistycznej Oceny Funkcjonowania Dziecka oraz Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego IPET dla dzieci o specjalnych potrzebach kształcenia specjalnego realizowanego w warunkach integracji, wydane przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną,
- Realizowanie w.w planów i programów,
- Dostosowywanie wymagań do możliwości dziecka,
- Znajomość funkcjonowania dziecka,
- Przygotowywanie zajęć i pomocy dydaktycznych,
- Aktualizowanie dokumentacji,
- Współpraca z rodzicami,
- Współpraca ze specjalistami,
- Ścisła współpraca nauczycieli zespołu d.s integracji w zakresie:
- Wyboru treści edukacyjnych,
- Wyboru metod,
- Zaangażowania dziecka z deficytami w zajęciach,
- Tworzenia dokumentacji dotyczącej powyższej tematyki,
Obowiązki rodziców uczęszczających do oddziałów integracyjnych:
- ścisła współpraca z nauczycielami w zakresie postępów dydaktycznych i wychowawczych,
- rodzice dzieci z dysfunkcjami przekazują wszelkie informacje dotyczące diagnozy i terapii dziecka – opinie specjalistów, lekarzy zajmujących się dzieckiem.
- Zobowiązani są do wypełniania zaleceń nauczycieli i specjalistów,
- Zapoznania się z Indywidualnym Programem Edukacyjno – Terapeutycznym swojego dziecka oraz zasadami organizacji oddziału integracyjnego i poświadczenie tego faktu własnoręcznym podpisem.
- Maja prawo uczestniczyć w spotkaniach Zespołu d.s integracji zajmujących się dzieckiem,
Zasady współpracy z rodzicami:
- Przekazywanie rodzicom ( prawnym opiekunom) informacji na temat integracji,
- Pomoc rodzicom w uzyskaniu specjalistycznego wsparcia w nabywaniu umiejętności radzenia sobie z problemami wychowawczymi, zdrowotnymi .
- Zapoznanie rodziców z metodami i formami pracy z dzieckiem,
- Włączanie rodziców (opiekunów prawnych) w organizowanie imprez i uroczystości przedszkolnych, wycieczek,
- Uczestniczenie w posiedzeniach zespołu d.s integracji,
Tylko właściwa współpraca przedszkola i domu, połączenie wspólnych sił nauczycieli i rodziców przynosi dobre rezultaty wychowawczo – dydaktyczne. Tylko właściwa współpraca pozytywnie wpływa na rozwój osobowości każdego dziecka, często koryguje również zaburzenia i deficyty rozwojowe.
Dyrektor Przedszkola nr 3
Danuta Rusak