EDUKACJA EKONOMICZNA I FINANSOWA DZIECI                                                                                         

 

 

„ABC ekonomii” to  autorski projekt Artura Czepczyńskiego mający za zadanie upowszechnianie edukacji ekonomicznej i finansowej wśród przedszkolaków (5- i 6-latki) oraz uczniów szkół podstawowych.

Nasze przedszkolaki poznają między innymi:

  • Czym są i skąd się biorą pieniądze?
  • Po co pracujemy?
  • Co to znaczy, że ktoś jest biedny?
  • Jaki można mieć zawód?
  • Co to takiego – Budżet domowy?  oraz
  • Gdzie i jak oszczędzać?
 

Chronimy Dzieci to program profilaktyki przemocy wobec dzieci, którego autorem i koordynatorem jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Program adresowany jest do żłobków, przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, placówek opiekuńczo-wychowawczych, organizacji pozarządowych i innych instytucji, działających na rzecz dzieci. Jest to pierwszy program w Polsce, promujący bezpieczne organizacje i odpowiadający na potrzeby profesjonalistów i rodziców dzieci, w zakresie wdrażania standardów bezpiecznej dla dzieci organizacji.

Ideą programu jest przyznawanie certyfikatu „Chronimy Dzieci” placówkom, które spełniają wysoki poziom standardów ochrony dzieci oraz oferują wysoką jakość programów ochrony dzieci przed krzywdzeniem.


Celem programu jest zapobieganie i przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci poprzez wprowadzenie Standardów Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, oprócz promowania wdrażania standardów, zapewnia również ofertę edukacyjno-szkoleniową, w celu podniesienia kompetencji personelu, rodziców i opiekunów w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Realizacja programu uwzględnia również dostarczenie dzieciom wiedzy na temat unikania zagrożeń oraz możliwości uzyskania pomocy i wsparcia w trudnych sytuacjach życiowych.

Realizacja programu Chronimy Dzieci przez placówkę oznacza, m.in. że:

  • placówka posiada ustalone i spisane procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
  • placówka chroni dane osobowe i wizerunek dziecka
  • placówka dba o bezpieczny dostęp dzieci do internetu
  • placówka posiada ustalone i spisane relacje na linii dziecko-pracownik personelu
  • pracownicy placówki są sprawdzani pod kątem niekaralności za przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego
  • pracownicy są przeszkoleni z zakresu rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci i wiedzą jak na nie reagować
  • placówka oferuje dzieciom i rodzicom edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem
SZANOWNI PAŃSTWO Z PRZYJEMNOŚCIĄ INFORMUJEMY, ŻE OTRZYMALIŚMY CERTYFIKAT ,,CHRONIMY DZIECI „

Mamo, Tato poczytajcie mi, czyli kilka praktycznych wskazówek, które ułatwią Rodzicom zainteresowanie dziecka literaturą

Rodzice i nauczyciele wychowania przedszkolnego wprowadzają dziecko w świat książek poszukując coraz to nowych sposobów zainteresowania książką i przygotowania świadomego odbiorcy dzieł literackich. Jeżeli dziecko nie zaspokoi podstawowych potrzeb wynikających z wrodzonej ciekawości świata dzięki książce –zwyciężą groźni konkurenci czytania – internet i telewizja. Ważne jest aby zaszczepić w dziecku fascynacje do książek jak najwcześniej i pokazać, że w życiu każdego człowieka zawsze jest miejsce na książkę. Przyjaźń z książkami może zawrzeć już maleńkie dziecko jeśli mu to tylko umożliwimy. Jak w każdej dziedzinie wychowania tak i tu najważniejszy jest przykład. Jeśli sami będziemy otaczać się książkami i od najmłodszych lat czytać dzieciom z pewnością nie zrezygnują one z książek w przyszłości.

W jaki sposób wybierać literaturę:

  • książki powinny być dobierane odpowiednio do wieku dziecka i jego zainteresowań,
  • książki powinny być bogato ilustrowane- dzieci uwielbiają przeglądać książki ze względu na „obrazki”
  • często sięgajmy po bajki i baśnie- przenoszą dziecko w świat fantazji, są nośnikiem wartości moralnych,
  • utwory literackie powinny zawierać komizm i humor- dziecko śmiejąc się jeszcze bardziej przeżywa uczucia a obserwując dorosłego uczy się rozpoznawać radość od złości
  • wybierane utwory powinny zawierać elementy dźwiękonaśladowcze- dzieci bawi rytm i rym
  • książki powinny gwarantować dziecku „dobre zakończenie”- przywracające dziecku wewnętrzny spokój

W trakcie czytania należy:

  •  pozwolić dziecku na zadawanie pytań i wątpliwości,
  • powrót do poprzedniej strony,
  • dorosły powinien modulować głosem, używać rekwizytów, mimiki twarzy i gestykulacji,
  • czytać głośno i wyraźnie,
  • nie omijać niezrozumiałych słów, tłumaczyć je,
  • pokazywać ilustracje gdyż tekst i obraz tworzą nierozerwalną całość,
  • humor zawarty w książce wyeksponować,
  • pozwolić dziecku na z interesowanie się literami

Dlaczego warto codziennie czytać dzieciom?

Czytanie:

  • buduje mocną więź między dorosłym a dzieckiem,
  • rozwija język, pamięć i wyobraźnię,
  • uczy myślenia, poprawia koncentrację,
  • poszerza wiedzę ogólną, rozbudza zainteresowania,
  • ułatwia naukę,
  • rozwija wrażliwość i empatię,
  • jest nośnikiem wartości moralnych,
  • uczy nie agresywnych sposobów rozwiązywania konfliktów,
  • zapobiega uzależnieniu od komputerów i telewizji,
  • pomaga odnieść sukces w szkole,
  • kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy

Warunki dobrej recepcji bajek i baśni :

– zapewnij dziecku wygodną pozycję ciała („usiądź wygodnie”, „wyprostuj nogi”, oprzyj główkę” oraz bliskość fizyczną z Tobą – szczególnie ważne u małych dzieci ),

– stwórz miły nastrój (przygaszone światło, cicha muzyka relaksacyjna w tle),

– mów głosem spokojnym, nie spiesząc się,

– po zakończeniu opowiadania utrzymuj jeszcze spokojną atmosferę,

– zaproponuj dziecku ekspresję  artystyczną w formie rysowania, malowania, lepienia z plasteliny,

– opowiadaj tę baśń wielokrotnie w celu jej utrwalenia

Cała Polska Czyta Dzieciom, czyli o rodzinnym czytaniu

„Nie zawsze rodzice są świadomi, że wspólne czytanie może bardzo pomagać w wychowaniu dziecka. W książkach znajdujemy często fragmenty, które mogą posłużyć jako rozwiązania konkretnych sytuacji, z którymi dziecko styka się w życiu. Dobra literatura dla dzieci daje dobre wzorce zachowania. Dla rodziców to bezcenna pomoc w kształtowaniu właściwych postaw i nawyków dziecka”

Zachęcamy do odwiedzenia strony  : calapolskaczytadzieciom.pl znajdziecie tam Państwo Złotą Listę książek polecaną dzieciom i wiele innych cennych wskazówek.

”Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela,
a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem – to tak, jakbym spotkał się
ze starym przyjacielem”.
przysłowie chińskie

 „Samo już czytanie książek kształci ludzi. Im więcej się czyta, im lepsze książki, tym bardziej kształcą one swoich czytelników”.
Stanisław Konarski

Droga mamo! Drogi tato!

Zapraszamy Was do wspólnego czytania z dzieckiem. Skoro czytacie ten list, oznacza to, że Wasza pociecha wylosowała na tydzień plecak z 5 książkami dedykowanymi do ich grupy.

Teraz Wasza kolej… znajdźcie czas, aby w ciągu tego tygodnia przeczytać wybrane lub wszystkie książki z plecaczka.

Omówcie co przeczytaliście i zaproście dziecko do zilustrowania wybranego fragmentu książki, która mu się najbardziej spodobała – technika pracy dowolna, kartka w formacie A4. Wykonaną pracę umieśćcie w teczce i po upływie tygodnia przeznaczonego na czytanie, przynieście  do przedszkola wraz z plecakiem w najbliższy poniedziałek.

Życzymy miłego spędzenia czasu z dzieckiem.

Close Menu
×

Koszyk

Skip to content